Najważniejszym zasobem każdej firmy są ludzie. To dzięki nim firmy istnieją, produkują, wytwarzają, nawiązują relacje z różnymi grupami odbiorców. Obowiązkiem każdego pracodawcy jest należyte dbanie o pracowników.
Zadowoleni pracownicy to gwarancja efektywności i jakości oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa. Warto zatem podjąć konkretne działania, aby ograniczyć poziom stresu odczuwanego przez pracowników i tym samym pośrednio wpłynąć na ich satysfakcję z pracy, co z kolei przełoży się na ich zaangażowanie oraz postawy zgodne z celami firmy. Zarządzanie ryzykiem psychospołecznym jest rekomendowaną przez Światową Organizację Zdrowia oraz Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia formą przeciwdziałania stresowi zawodowemu oraz jego skutkom i składa się z pięciu etapów:
I. Ocena ryzyka oraz audyt dotychczas stosowanych praktyk
Na tym etapie należy podjąć działania, które umożliwią określenie:
W tym celu można wykorzystać anonimowe ankiety skierowane do pracowników. Identyfikacja negatywnych cech pracy będzie w punktem wyjścia do opracowania planu przeciwdziałania czynnikom wywołującym stres. Natomiast określenie pozytywnych cech pracy pokaże elementy środowiska pracy, które należy wzmacniać.
Aby określić, jakie są konsekwencje, zarówno indywidualne, jak i organizacyjne, doświadczania stresu przez pracowników, należy najpierw określić wskaźniki, na podstawie których możliwe będzie wnioskowanie o skutkach stresu.
Pomocna może okazać się niniejsza tabela.
Należy dokonać analizy wcześniej uzyskanych informacji, aby określić, jaka jest zależność między narażeniem na doświadczanie stresu a ich przewidywanymi skutkami. Na tej podstawie możliwe będzie określenie zagrożeń psychospołecznych stanowiących największe ryzyko oraz ich źródła.
Zarządzanie ryzykiem psychospołecznym powinno być przeprowadzane cyklicznie. Przy kolejnym przeglądzie zagrożeń psychospołecznych i ich potencjalnych skutków należy na tym etapie dokonać również oceny wcześniej podjętych działań mających na celu ograniczenie stresu w środowisku pracy oraz określić zagrożenia, których nie udało się jeszcze opanować.
Przykład określonych źródeł stresu:
II. Opracowanie planu działania
Plan działania powinien być realny i możliwy do wdrożenia oraz mieć określony cel i sposoby jego osiągnięcia, harmonogram działań, podmioty odpowiedzialne za realizację, środki niezbędne do realizacji, oczekiwane korzyści oraz sposoby oceny skuteczności działania.
Proponowane działania naprawcze mogą przebiegać na trzech poziomach:
Zmiana sytuacji w pracy może wpłynąć na źródło stresu, a tym samym złagodzić reakcję pracownika, np. audyt dotyczący stresu zawodowego, poprawa treści pracy, właściwe planowanie czasu, rozwijanie kadry menedżerskiej, opracowanie programu zarządzania karierami, firmowe programy poprawy kondycji fizycznej i stanu zdrowia, zarządzanie przepływem informacji, podejmowaniem decyzji i konfliktami, poprawa warunków pracy.
Zmniejszenie podatności na stres poprzez zwiększanie odporności pracownika, np. indywidualna obserwacja, szkolenia w zakresie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie realistycznego wyobrażenia o pracy, utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym, zachęcanie do tworzenia koleżeńskich grup wsparcia, planowanie własnej kariery w ramach organizacji, w szczególnych przypadkach umożliwienie pracownikom korzystania ze specjalistycznej pomocy.
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, np. autoobserwacja, dostarczanie pracownikom wiedzy na temat stresu zawodowego i sposobów radzenia sobie z nim, promowanie zdrowego stylu życia.
Działania naprawcze powinny służyć pięciu celom:
III. Wdrożenie
Oznacza realizację opracowanego planu działania. Przy wdrażaniu działań naprawczych należy stale monitorować ich efektywność, aby w przypadku wystąpienia trudności w ich realizacji możliwe było określenie ich przyczyn oraz podjęcie środków zaradczych.
IV. Ocena realizacji wdrożenia
Oznacza ocenę wdrażania planu działania oraz osiągniętych efektów. Określenie mocnych
i słabych stron opracowanego planu działania pozwoli na udoskonalenie systemu zarządzania ryzykiem. Należy zastosować metody wykorzystane w pierwszym etapie – sposób i zakres pozyskanych informacji, zastosowane wskaźniki.
Etap ten może być rozłożony w czasie, gdyż niektóre efekty zastosowanych działań naprawczych mogą być widoczne po dłuższym czasie, a niektóre natychmiast. Na tym etapie warto dokonać rachunku zysków i strat, czyli porównać koszty, jakie zostały poniesione
w związku z wdrożeniem planu naprawczego, z uzyskanymi zyskami.
V. Uczenie się organizacji
Efekty wdrożonych działań powinny być przedstawione pracownikom objętym działaniami antystresowymi i przedyskutowane z nimi. Wnioski uzyskane na podstawie dyskusji
z zainteresowanymi stronami (pracownicy, menedżerowie, związki zawodowe) powinny być wykorzystane w kolejnym cyklu procesu zarządzania.
Artykuł 94 Kodeksu pracy określa obowiązki pracodawcy wobec pracownika. Ich przestrzeganie jest pierwszym krokiem w działaniach prewencyjnych stresu.
Co może zrobić pracodawca?
10 kroków w prewencji stresu
Istnieje szereg działań i możliwości, które jako Pracodawca możesz wdrożyć w celu złagodzenia skutków stresu i umożliwienia pracownikom lepszego radzenia sobie z trudnościami:
Pracodawców zainteresowanych tematyką prewencji stresu w miejscu pracy zapraszamy do korzystania z „Biblioteki prewencji zagrożeń psychospołecznych”.
Biblioteka zagrożeń psychospołecznych – stres – streswpracy
Materiał opracowany na podstawie wydawnictwa GIP „Stres w pracy” – poradnik dla pracodawcy autorstwa Agnieszki Kaszubskiej, Warszawa 2021; Profilaktyka psychospołecznych zagrożeń w miejscu pracy – od teorii do praktyki, Merecz D. – Podręcznik dla psychologów, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2011; Waszkowska M., Wężyk A., Merecz D. – Zarządzanie ryzykiem psychospołecznym w ochronie zdrowia pracujących, w: „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, 2013, Tom 19, Nr 4, Chmiel N. – Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003,
Wioletta Natkaniec – główny specjalista, koordynator programu prewencyjnego „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy” w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Katowicach.